SALİM NİZAM’IN HİKÂYELERİNDE GÖNEN VE ÇEVRESİ
*Bayram
YILDIZ
ÖZET
“Ben Gönen’de doğdum.” Cümlesi, Gönen denilince veya
yazarının yani Ömer Seyfettin’in adı geçince ilk akla gelen cümledir.
Kaplıcası, Dağ Ilıcası, Oya Pazarı gibi tanınmış başka özellikleri olmasına
rağmen Gönen’in tanınmasında bunlardan hiçbiri Ömer Seyfettin’in And
hikâyesinin bu ilk cümlesi kadar etkili ve sürekli olmamıştır. Bu durum yazar
ve şairlerin yaşadıkları veya yaşamlarının bir dönemini geçirdikleri kentlerle
ilişkilerinin köklü, çok boyutlu ve karmaşık olduğunu göstermektedir.
Salim Nizam, 1970 yılında Gönen’de doğmuş; ilk ve orta
öğrenimini Gönen’de, yükse öğrenimini ise İzmir’de tamamlamış; öğretmenlik
mesleğini Ardahan ve Bartın’ın ardından halen Gönen’de sürdürmekte olan; şiir, hikâye,
roman gibi farklı edebi türlerde eserler veren bir yazardır. Edebiyat
eleştirmenlerinin hemfikir olduğu konulardan biri, yazarların ilk eserlerine
genelde hayatlarının, özellikle de çocukluk dönemlerinin kaynaklık ettiğidir. Bu
tespit Salim Nizam’ın yazmış olduğu eserler için de geçerlidir. Salim Nizam’ın
özellikle düz yazı eserlerinin çocukluk ile meslek hayatından ve yaşadığı
bölgelerden izler taşıdığı görülmektedir.
Salim Nizam’ın şu ana kadar yayımlanmış altı kitabından
ikisi –Portakal Kabukları ve Saçlarıma Kına Yak Baba- hikâyelerini topladığı
eserleridir. Bu kitaplardaki hikâyelerden bazıları ortakken Köy Saatçisi gibi
bu kitaplarda yer almayan hikâyeleri de vardır.
Köy Saatçisi, Köyün Mezar Kazıcısı, Fahri Dilmaç Yoğun Bakım Ünitesi,
Gülcemal Hüzün Taşır, Garip isimli hikâyeler başta olmak üzere on yedi hikâyeye
Gönen ve çevresi, konu, insan unsuru ve mekân olarak kaynaklık eder. Bu hikâyelerin
Gönen merkezden ziyade Aladağ’ın eteklerindeki Sarıköy Ovası’ndaki köylerde
geçtiğini, köylülerin yaşam koşullarının, üretim ilişkilerinin ve özellikle
mübadele öncesi dönemdeki etnik ve inanç çeşitliliğinden kaynaklanan yaşam
biçimlerinin konu edildiğini; yaşam biçimindeki çeşitliliğe paralel olarak
farklı insan tiplerinin ve toplumda farklı bir yer edinen ayrıksı kişilerin yer
aldığını; coğrafi zenginlikle birlikte cami ve kilisenin aynı hikâyede yer
bulabildiğini; hikâyelerin geçtiği zamanlarda henüz modernleşmenin yeterince
ulaşmadığı küçük yerleşim yerlerinde çok farklı inançların işlendiğini söylemek
mümkündür. Bu çalışmada Salim Nizam’ın Gönen ve çevresini işlediği hikâyeleri,
konu, insan unsuru, coğrafi, tarihi ve kültürel unsurlar açısından ayrıntılı
şekilde incelenecektir.
Anahtar Kelimeler; Gönen ve çevresi; hikâye; insan unsuru;
coğrafi, tarihi ve kültürel unsurlar.
*Balıkesir Üniversitesi, BAUN Necatibey Eğitim Fakültesi
Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder